Haarlem: de laatste bezoekerstrends

Retailadviesbureau RMC heeft onlangs onderzocht hoeveel en welke bezoekers in de winkelstraten van Haarlem te vinden zijn. De resultaten van dat onderzoek delen we hieronder met u.

Bezoekersprofielen

Met behulp van het zogenoemde Mentality-model heeft RMC de meest voorkomende bezoekersprofielen achterhaald. Haarlem blijkt voornamelijk nieuwsgierige, veilige en merkbewuste bezoekers aan te trekken. Nieuwsgierige bezoekers zijn innovatieve, kritische consumenten die zoeken naar productinformatie en waarde hechten aan kwaliteit en duurzaamheid. Zij zijn relatief vaak in de postcodes 2011 (centrum), 2012 (Den Hout), 2021 (Transvaalbuurt), 2034 (Molenwijk) en 2023 (Kleverpark) te vinden. Veilige bezoekers zijn conformistisch, statusgevoelig en prijsbewust en geven de voorkeur aan traditionele producten. Deze bezoekers komen het meeste voor in de postcodes 2033 (Parkwijk), 2014 (Leidsevaartbuurt), 2022 (Den Hout) en 2032 (Potgieterbuurt). Merkbewuste bezoekers, tot slot, zijn gericht op status en gemak en kiezen, indien financieel haalbaar, zoveel mogelijk voor A-merken. Deze groep is het sterkst vertegenwoordigd in de Vogelenbuurt (postcode 2025). Zie ook onderstaande afbeelding.

Bezoekersfrequentie

RMC heeft eveneens de drukte in de Haarlemse winkelstraten gemeten. Aan de hand van de zogenoemde CityTraffic-methode ontdekte RMC dat de drukte zich de laatste tijd meer verdeelt over de gehele week dan in 2023. Vorig jaar concentreerde de drukte zich meer in het weekend. Verder blijkt uit het onderzoek dat de meeste bezoekers het centrum van Haarlem minstens een keer per maand opzoeken. Het merendeel van de bezoekers brengt per keer maximaal een half uur in het Haarlemse stadscentrum door.

Bent u een in Haarlem gevestigde professional of overweegt u een winkel in Haarlem te beginnen? Wij staan u graag bij met advies over de Haarlemse vastgoedmarkt. Neem voor meer informatie contact met ons op.

 

Categorie

Datum

Delen

Delen