De Huurcommissie heeft onlangs haar jaarverslag voor 2023 gepubliceerd. Daarin komt een opvallende ontwikkeling naar voren: het aantal servicekosten-gerelateerde zaken lag vorig jaar maar liefst 60 procent hoger dan het jaar daarvoor. Verder blijkt dat de administratieve complexiteit van servicekosten is toegenomen, waardoor een deel van de – met name – private verhuurders de administratie niet goed op orde heeft. Nog een interessante vaststelling: woningcorporaties kregen in 42 procent en private verhuurders in 10 procent van de gevallen gelijk. Het merendeel van de zaken wordt dus in het voordeel van de huurder beslecht.
Gouden tips
Het is dan ook belangrijk om uw servicekosten-administratie netjes op orde te hebben. Hieronder volgen enkele gouden tips:
– Informeer de kandidaat-huurder over de te verwachten kosten eigen aan het gehuurde.
– Bepaal en beschrijf de verdeling en vergoeding van de kosten duidelijk in uw huurovereenkomst.
– Stel een duidelijk en inzichtelijk overzicht op met o.a. het bedrag per kostenpost en ieders aandeel daarin.
– Maak de afrekening van de servicekosten tijdig op (d.w.z. binnen een redelijke termijn na het ontstaan van de kosten).
– Wees transparant bij het beantwoorden van huurdersvragen.
Wat kan ik nog doen?
Maakt u zich zorgen over uw servicekosten(administratie)? Om klachten en rechtszaken te voorkomen, doet u er goed aan de financiën van uw vastgoedobjecten uit te besteden aan een derde partij. Wagenhof Real Estate is gespecialiseerd in het financiële beheer van bedrijfspanden. Dankzij onze ruime ervaring, aangepaste beheersysteem en uitgebreide expertise kunnen we bijkomende kosten besparen en u financieel volledig ontzorgen. Neem contact met ons op en ontdek wat we voor u kunnen betekenen.